Organizacja opieki ginekologicznej ciężarnych

31 Paź 2014. Autor: admin

Liczba poradni dla kobiet w naszym kraju jest dostatecznie duża dla zapewnienia opieki przedporodowej wszystkim ciężarnym.
Aby uzyskać właściwą opiekę ginekologiczną, każda ciężarna powinna zgłosić się do poradni K w pierwszych tygodniach ciąży, najpóźniej do dwóch miesięcy. Zdrowe ciężarne, z prawidłowym przebiegiem ciąży, powinny być badane w pierwszych 8 miesiącach co najmniej 1 raz w miesiącu – później co 2 tygodnie. Ciężarna obarczona chorobą lub z zagrożoną ciążą musi być pod intensywną opieką lekarską. niepłodność

Przez cały okres ciąży kobieta powinna kontrolować ciśnienie tętnicze krwi i masę ciała, a w przypadku wystąpienia obrzęków zgłosić się na wizytę lekarską. Przyrost masy ciała wyżej 500 g na tydzień świadczy o utajonym obrzękach będących objawem zatrucia ciążowego. Zgodnie z zaleceniem lekarza ciężarna powinna systematycznie wykonywać badania laboratoryjne: morfologię krwi, badanie ogólne moczu, odczyn WR i inne. Każda kobieta powinna mieć zawsze przy sobie książeczkę ciąży wraz z badaniami, a zwłaszcza z grupą krwi.
Okresowe badania ciężarnej maja na celu obserwację rozwoju ciąży, adaptację organizmu, wczesne rozpoznanie powikłań i ich leczenie. Badania profilaktyczne, porady w sprawach dotyczących ciąży i porodu, badania pomocnicze i specjalistyczne, leczenie ambulatoryjne kobiet ciężarnych, położnic i noworodków wchodzą w zakres bezpłatnych świadczeń przez poradnię.

Kategorie: Ciąża, Ginekolog | Komentarze (0) »