Nowotwór piersi

30 Wrz 2014. Autor: admin

Złośliwe nowotwory piersi są najczęstszymi nowotworami u kobiet w Polsce (17 %). Mieszkanki miast chorują nieco częściej niż mieszkanki wsi. Zachorowalność wzrasta dość szybko po 35 roku życia, osiągając szczyt u kobiet w wieku okołomenopauzalnym.
Badania ginekologiczne-profilaktyka

Do ważniejszych czynników zwiększających ryzyko zachorowania na raka sutka zalicza się: wystąpienie raka sutka w rodzinie (matka, siostry, córki), późna ciąża (po 30 r. życia), nierodzenie, niektóre zaburzenia hormonalne. Pewne ryzyko zwiększające może mieć nadwaga, zwłaszcza po okresie przekwitania. Kobiety, które miały raka w jednej piersi, są 5 razy bardziej zagrożone rozwojem raka w drugiej piersi. Rak rozwija się głównie z nabłonka drobnych przewodów gruczołów mlekowych, rzadziej ze zrazików gruczołowych.

Objawami budzącymi podejrzenie raka są: zmiana symetrii sutka (uwypuklenie lub wciągnięcie skóry), wgłębienie skóry w wielu punktach, zwłaszcza przy podnoszeniu rąk do góry, zaczerwienienie skóry i wielopunktowe jej zagłębienie podobne do skórki pomarańczy, wciągnięcie brodawki sutkowej i wyciek z niej, szczególnie krwisty, zgrubienia pod pachą lub obrzęk zapalny całej piersi.

Rak może przez długi czas znajdować się w stadium bardzo wczesnego rozwoju i wykryty w tym stadium jest całkowicie uleczalny. Nieleczony rozwija się nadal powiększając swoje wymiary, naciekając otaczające tkani, łącznie ze skórą, mięśniami i ścianą klatki piersiowej.

Kategorie: Badania, Choroby | Komentarze (0) »