Badania prenatalne w ciąży

31 Sie 2014. Autor: admin

Aby wykluczyć ewentualne choroby dziecka z reguły wystarczą rutynowe badania USG. Badania prenatalnie najczęściej nie są koniecznością. Warto im się jednak poddać w następujących sytuacjach: gdy w rodzinie przyszłych rodziców są choroby genetyczne, ciężarna ma ponad 35 lat, ciążę poprzedziło już kilka poronień, kobieta urodziła już wcześniej dziecko z zespołem Downa lub wada rozwojową układu nerwowego.

Badania prenatalne można podzielić na nieinwazyjne i inwazyjne.
Do badań nieinwazyjnych należą USG, badania poziomu AFP (alfafetoproteiny płodowej) we krwi matki, oznaczany jest także poziom HCG i estriolu. Badanie to wykonywane jest najczęściej między 16 a 20 tygodniem ciąży. Służy ono ocenie ryzyka urodzenia dziecka z zespołem Downa, Edwardsa oraz otwartą wadą ośrodkowego układu nerwowego. Test PAPP-A składa się z oceny biochemicznych parametrów krwi matki i parametrów ultrasonograficznych płodu.
Badania inwazyjne to amniopunkcja, czyli badanie wód płodowych – polega na pobraniu próbki płynu owodniowego i badaniu genetycznemu zawartych w nim komórek płodu. Wykonuje się je najczęściej między 13 a 16 tygodniem ciąży, a na wyniki trzeba czekać około miesiąca. Tą metodą wykryć można zespół Downa, uszkodzenie układu nerwowego, hemofilię. Badanie trofoblastu, czyli wycinka kosmówki (błony otaczającej zarodek) – badanie to przeprowadza się między 6 a 11 tygodniem ciąży. Można wykryć niektóre choroby genetyczne – zanik mięśni, czy niedokrwistość sierpowatą.

Analiza krwi pępowinowej polega na pobraniu do badania krwi płodu z naczyń pępowinowych przez powłoki brzuszne matki. Przeprowadzane jest około 20 tygodnia ciąży, w szczególnych przypadkach, gdy konflikt serologiczny zagraża życiu dziecka.

Kategorie: Badania, Ciąża | Komentarze (0) »