Wielotorbielowatość jajników

11 Wrz 2013. Autor: admin

Wielotorbielowatość jajników
Do niedawna było to mało znane schorzenie, ale dzisiaj zespół policystycznych jajników wykrywa się u niemal 12 % młodych kobiet. Może być przyczyną niepłodności, nadwagi i cukrzycy. Inaczej o tej chorobie mówi się: PCOS, zespół Steina i Leventala lub torbielowatość, które najlepiej określa istotę choroby. Chodzi bowiem o to, że w jajnikach tworzy się wiele torbieli czyli drobnych pęcherzyków wypełnionych płynem. Obecnie dzięki lepszej diagnostyce chorobę rozpoznaje się u wielu kobiet w wieku rozrodczym, a bardzo często ujawnia się ją u nastolatek.
niepłodność
Jednym z pierwszych sygnałów są zaburzenia miesiączkowania, krwawienia są nieregularne i pojawiają się co 3-4 miesiące. Większość cykli jest bezowulacyjnych, a więc kobieta może mieć problemy z zajściem w ciążę. Wyraźnie widocznym objawem są trądzik i owłosienie w nietypowych miejscach np. nad górną wargą, na udach, plecach, piersiach, pośladkach.
Niekiedy dochodzi do łysienia typu męskiego zaczynającego się od czoła. W wieku 18-20 lat może wystąpić otyłość. Tkanka tłuszczowa odkłada się głównie w pasie. To wszystko jest spowodowane nadmiarem męskich hormonów, androgenów. Gdy młoda kobieta dostrzeże któryś z tych objawów, powinna zgłosić się do lekarza ginekologa endokrynologa. Niestety zbyt wiele młodych dziewcząt zbyt późno trafia do specjalisty.
Lekarze zalecają leczenie obniżające poziom androgenów. Taka terapia pomaga zlikwidować trądzik i zbędne owłosienie. Młoda kobieta, której lekarz zleci prawidłowe leczenie zawsze może mieć szansę w przyszłości zajść w ciążę.

Kategorie: Choroby, Dojrzewanie | Komentarze (0) »