Nadżerka – rozpoznanie

10 Lip 2013. Autor: admin

Nadżerka to w dzisiejszych czasach najczęściej wykrywana zmiana chorobowa u kobiet. Lekarze diagnozują ją u co czwartej pacjentki. Jednak nadżerka wcześnie rozpoznana jest łatwa do wyleczenia.
ciąża
Zazwyczaj nie wywołuje żadnych objawów i nie powoduje dyskomfortu, dlatego kobieta bardzo długo może nie wiedzieć o istnieniu choroby. Tylko niekiedy daje o sobie znać w postaci plamień często obfitych, pojawiających się zwłaszcza po stosunku oraz przed miesiączką. Czasami objawia się bólami w podbrzuszu lub w okolicach krzyża. Zwykle wykrywa się ją podczas kontroli u lekarza ginekologa.
Ginekolodzy uważają, że nie każdą nadżerkę trzeba leczyć. Są zgodni, że u młodych kobiet, zwłaszcza tych, które jeszcze nie rodziły wystarczy ją tylko obserwować. Jeśli zmiany nie powiększają się problem może zniknąć sam. Czasem pomaga też przyjmowanie odpowiednich leków. Natomiast u kobiet starszych, które regularnie współżyją i już rodziły, z nadżerką trzeba walczyć radykalnie. Nieleczona może stać się początkiem nowotworu szyjki macicy.

Nadżerka to niewielki ubytek, który pojawia się na zewnętrznych rejonach szyjki macicy. Miejsce to stanowi pierwszą zaporę przed wtargnięciem bakterii do organizmu kobiety. Szyjka macicy jest narażona na mechaniczne uszkodzenia, np. podczas stosunku oraz na kontakt z bakteriami np. z dróg moczowych. Wszelkie zmiany lekarz wykrywa podczas kolposkopii. Aby potwierdzić diagnozę, można także pobrać wycinek z chorego miejsca. Badanie to pozwala stwierdzić, czy nie doszło do stanu przedrakowego lub nowotworu w stadium przedinwazyjnym.

Kategorie: Leczenie, Schorzenia | Komentarze (0) »