Wtórne przyczyny bolesnego miesiączkowania

9 Kwi 2013. Autor: admin

Przyczyną bolesnego miesiączkowania mogą być stany chorobowe i to nie tylko w obrębie macicy. Mówimy wtedy o tzw. wtórnym bolesnym miesiączkowaniu. Często jest ono skutkiem stanu zapalnego (szczególnie przewlekłego), który powoduje nieprawidłowe zrosty między narządami znajdującymi się w miednicy mniejszej. Przyczyną bólu może być także endometrioza – gdy śluzówka macicy znajduje się poza nią, wewnątrz jamy brzusznej. Reaguje ona na hormony tak samo jak t wyścielająca macicę, a więc w trakcie miesiączki złuszcza się i krwawi. Winne dolegliwościom mogą być również mięśniaki. Obecność tych łagodnych guzków zmienia kurczliwość poszczególnych fragmentów macicy, a to może być przyczyną bólu. ginekolog
Wymienić też trzeba anomalie rozwojowe macicy, tyłozgięcie, nadmierne przodozgięcie lub niedorozwój macicy, kiedy trzon jest mniejszy niż szyjka macicy. Takie wtórne problemy ma co czwarta kobieta uskarżająca się na bolesne miesiączki.
Bolesne miesiączki mogą być też sygnałem niedoczynności tarczycy, bowiem niska aktywność tarczycy może powodować nieregularność i zaburzenia miesiączki oraz ból. Przy niedoborze hormonów tarczycy, na zasadzie sprzężenia zwrotnego, zwiększa swoją aktywność przysadka. Jej intensywna praca wiąże się z kolei z większą produkcją estrogenów.
Jeżeli kobieta ma bolesne nieregularne miesiączki po 45 roku życia może to być sygnałem zbliżającej się menopauzy.

Kategorie: Choroby, Menopauza | Komentarze (0) »