Nowotwory sromu

14 Lis 2012. Autor: admin

Nowotwory sromu
Nowotwory niezłośliwe to najczęściej włókniaki, tłuszczaki, gruczolaki, rzadziej – naczyniaki, mięśniaki i nerwiaki. Umiejscawiają się w wargach sromowych lub w łechtaczce. Występują pod postacią guzków różnych rozmiarów, mogą być uszypułkowane. Często ulegają owrzodzeniu. Leczenie polega na chirurgicznym usunięciu guzka i zbadaniu histopatologicznym w celu wykluczenia złośliwego nowotworu sromu.

Stany przedrakowe to rogowacenie białe, marskość sromu oraz kłykciny kończyste. Rogowacenie białe jest chorobą kobiet starszych, po menopauzie. Główną dolegliwość stanowi świąd, zmiany polegają na wieloogniskowym obrzęku i zaczerwienieniu tkanek, gdzie po pewnym czasie można zauważyć białe plamy, o nieregularnych kształtach, barwy kości słoniowej. Zmiany są liczne, obustronne, umiejscowione na łechtaczce, wargach sromowych, kroczu i w okolicach odbytu. Wokół plam widać zadrapania i owrzodzenia. Nie leczone w 5 % przypadków prowadzi do rozwoju raka sromu. Leczenie polega na wycięciu sromu.
Marskość sromu jest chorobą przewlekłą polegającą na bardzo nasilonym procesie zaniku sromu. Błona śluzowa staje się biaława, wysuszona. Szpara sromu zwęża się, wargi sromowe i łechtaczka prawie zanikają, wargi większe spłaszczają się. Skóra staje się sucha, odbarwiona, napięta. Często powstają pęknięcia i rogowacenie białe.
Leczenie jest zachowawcze, czasem operacyjne, polegające na wycięciu sromu.
Kłykciny kończyste powstają u kobiet z przewlekłymi zapaleniami pochwy. Mają postać kalafiorowa tych tworów, przeważnie mnogich, mogących przechodzić w raka. Leczenie to usunięcie chirurgiczne, wypalenie środkami chemicznymi lub elektrokoagulacja.

Kategorie: Choroby, Leczenie | Komentarze (0) »