Torbiele jajników

28 Sie 2011. Autor: admin

Torbiele to różnych rozmiarów pęcherzyki zbudowane ze zgrubiałej tkanki, albo wypełnione płynem lub krwią. Mogą się umiejscowić wewnątrz jajników, w ich ściance lub po zewnętrznej stronie. Ich rozmiar waha się od kilku milimetrów nawet do kilkunastu centymetrów, mogą występować pojedynczo lub może ich być kilka na jednym lub obu jajnikach.
Wyróżnia się ok. 40 rodzajów torbieli, ale najczęściej występujące to: czynnościowe (przetrwały pęcherzyk Graffa, który jest zupełnie niegroźny), endometrialne (tzw. czekoladowe, wypełnione gęstą, ciągnącą wydzieliną o zabarwieniu brunatnym lub czarnym), dermatoidalne (tzw. skórzaste, powstające z komórek rozrodczych, niezłośliwe), a także okołojajnikowe i jajowodowe powstające w wyniku stanów zapalnych. Większość torbieli to zmiany o charakterze łagodnym, które po pewnym czasie mogą się samoistnie wchłonąć, ale zalecane jest ich regularne monitorowanie. Innym rodzajem torbieli są zmiany złośliwe, które należy usunąć operacyjnie, aby zapobiec ich rozrastaniu się oraz przenoszeniu na inne narządy.
Najwcześniejszymi objawami torbieli są ból i uczucie rozpierania w dole brzucha, ból podczas stosunku, nieregularne miesiączki, plamienia i krwawienia międzymiesiączkowe, a także ból podczas oddawania moczu lub stolca. Istnienie torbieli niesie ze sobą ryzyko ich skręcenia lub pęknięcia, które objawia się nagłym pogorszeniem samopoczucia, silnym bólem w dole brzucha, nudnościami i wymiotami oraz omdleniami. Konieczne jest wtedy jak najszybsze usunięcie zmian przy pomocy laparoskopu lub operacyjnie.

Kategorie: Choroby, Stosunek seksualny | Komentarze (0) »